Nechtějte pro dítě úlevy, ale dobrého kantora
Dyslexie a dysgrafie. Pod těmito názvy se skrývají strašáci současných rodičů – specifické poruchy učení.
Nejprve je třeba říci, že ne každý problém se čtením nebo se psaním jde na vrub těchto poruch.
Zřejmě nejčastější poruchou je dyslexie, tedy řečeno se slovníkem cizích slov "chorobná porucha schopnosti číst". Takové dítě potřebuje spolupráci dobrého a poučeného pedagoga. Pokud však okolí před poruchou zavře oči a vnímá ji jen jako dětskou neschopnost, anebo naopak se rodiče spolehnou na papír z poradny, na jehož základě má jejich potomek pouze právo na nejrůznější úlevy (např. nebýt klasifikován), prokážou mu medvědí službu.
Druhou nejrozšířenější poruchou je dysgrafie, tedy snížená schopnost naučit se psát. Samozřejmě i tyto děti potřebují především poučeného kantora. Co však dyslektikům a dysgrafikům podle názoru Václava Mertina rozhodně nepomůže, jsou "úlevy". Dnes už by mělo být trestné hovořit o "úlevách" pro tyto děti, zlobí se psycholog. Podle jeho slov potřebují jen upravit běžné postupy tak, aby reagovaly na jejich nedostatky.
"Když mluvím na žáka s vadou sluchu tak, aby mi viděl na pusu, není to žádná úleva. A stejně tak když přečtu dyslektikovi zadání matematického úkolu, nejde o úlevu, protože zkouším matematiku a on by se kvůli špatnému čtení vůbec nedostal k jeho řešení. příkladů je mnoho, rozhodně však nesmí jít o úlevy. Nebo snad budeme těmto dětem ulevovat i v životě?" uzavírá Mertin. Někdy se totiž snaha nepřitěžovat takovému dítěti zvrhne a dítě nebo rodiče začnou diagnostikovanou poruchu používat jako štít. Pokud ale dítěti umetete cestu papírem z poradny, příliš mu nepomůžete. Jestli budete omlouvat i to, že si nikdy neudělá úkol, nenosí pomůcky a zásadně se na vyučování nepřipravuje, nepočítejte s tím, že by svůj handicap dokázalo někdy překonat. Tím spíš, že učitelé před razítkem psychologa většinou rezignují a po žákovi, jehož rodiče se s papírem z poradny dovedou patřičně ohánět, raději nic nechtějí. S dítětem s poruchami "dys" je třeba pracovat i doma. Úkoly však musejí odpovídat tomu, co dítě dokáže, s pochvalou nešetřete. Na druhou stranu je nutná i důslednost – dítě musí vědět, že během následujících dvaceti minut nebo půl hodiny ho čeká soustředěná a pokud možno nepřerušovaná práce.
Jak pomoci: Každý den trénovat to, co jde dítěti nejhůře. S dyslektikem denně číst nahlas třikrát pět minut, místo čítanky je vhodné zvolit knížku podle přání dítěte, důležité je převyprávění přečteného textu. S dysgrafikem každý den uvolňovat ruku (kreslení, malování, navlékání korálků a tak dále), cvičit správné držení tužky, psát doplňovací cvičení a nezapomínat přitom na zdůvodnění opraveného podle konkrétního pravidla. Dohodnout se s učitelem například na možnosti ofotografovat si zápisky z hodiny od spolužáka, místo diktátu psát doplňovací cvičení a podobně.