Bádání pomocí termokamer
Vzdělávací projekt výzkumného centra nových technologií Západočeské univerzity v Plzni LabIR Edu umožňuje základním školám zapůjčit si do výuky termokamery. Možnost pracovat s termokamerami je vítanou možností názorné výuky, která dává dětem šanci lépe pochopit náročná fyzikální témata jako jsou teplo, energie, elektromagnetická záření aj. Proto možnost spolupráce s LabIR Edu využívá naše škola již druhým rokem.
V 6. ročnících se žáci s prací s termokamerami teprve seznamovali, pozorovali sebe, stopy, které na podložkách zanechávají, zdroje tepla v učebně, lití horké vody, stopy ledu apod.
Žáci 7. ročníků si pozorováním pomocí termokamer zpetřili laboratorní práce zaměřené na tření a třecí síly. Porovnávali způsoby tření, vliv tlakové síly, druhů povrchů a vyhodnocovali výsledky dle velikosti teploty, kterou třením vytvořili.
I v 8. ročnících se staly termokamery součástí laboratorních prací, tentokrát na téma šíření tepla a tání. Žáci studovali tepelnou vodivost látek, izolační funkci různých materiálů, srovnávali rychlost tání ledu, osoleného ledu, ledu ve vodě.
Žáci 9. ročníků se ve svých pozorováních zaměřili na zkoumání teplotních a neteplotních zdrojů infračerveného záření, dále na propustnost, odrazivost a nepropustnost různých materiálů pro toto záření.
Laboratorní práce jsou vždy vítaným způsobem zpestření výuky. Naše děti mají díky spolupráci školy s odbornými institucemi možnost pracovat i s pomůckami, které nejsou běžným vybavením kabinetů základních škol.
Zdeňka Kamarádová