Školní rok pod lupou aneb co už umíme
Vážení rodiče a zájemci o naši školu,
seznamujeme vás v tomto příspěvku alespoň s částí toho, co naši žáci letos zažili v přírodovědných předmětech na 2. stupni.
V předmětu chemie žáci 8. ročníků při laboratorních pracích vytvářeli směsi, sestavovali aparatury a vzniklé směsi zpět rozdělovali na původní složky. Separačními metodami, které si žáci vyzkoušeli, byly sedimentace, krystalizace, extrakce, filtrace a chromatografie.
V 9. ročnících měli žáci laboratorní práce na téma „Kyselost a zásaditost běžně dostupných látek v domácnosti“. Žáci měli k dispozici různé roztoky. Jejich úkolem bylo zjistit pomocí připravených indikátorů, jaké z roztoků jsou kyseliny a jaké hydroxidy. Rovněž měli porovnávat změny barev různých indikátorů, jak papírových, tak kapalných. Práce byla zajímavá a vydařila se jim.
V předmětu ekologická praktika jsme v průběhu měsíce května navštívili Koztoprtský rybník, kde se žáci na chvíli stali BADATELI a prozkoumávali život v tomto ekosystému. Zjistili řadu zajímavostí, našli a poznali schránky měkkýšů, některé i prázdné – ty doplnily naše školní sbírky.
Badatelská práce u Koztoprtského rybníka
velevrub malířský
skokan hnědý
pulci a plovatky bahenní
Začátkem dubna jsme v ekologických praktikách vyráběli různé dekorace z přírodních materiálů. Jednou z nich bylo „Čapí hnízdo“. Další aktivitou byla v květnu a červnu výroba modelů ekosystémů: žáci 6. ročníků vytvořili modely poušť, savana a jezero.
V pracovních činnostech – pěstitelství pro 6. ročníky, jsme se s žáky v 1. pololetí a žákyněmi ve 2. pololetí starali o pěstební plochy na školní zahradě i bylinkové zahrádce, aby na jaře a přes horké léto rostliny prospívaly a kvetly, plodily a aby žáci mohli sklidit úrodu.
V květnu děvčata (6. ročník) namnožila pelargonie. Dnes muškáty zdobí terasu u vekovní učebny na školní zahradě.
V červnu deváté ročníky v předmětu chemie ukončily a vyhodnotily celoroční projekt „Uměle vytvořená skládka“, který založily v září 2021.
Ještě bych se ráda vrátila k akci „Ukliďme ČESKO“, foto od kolegů, kteří se akce se svými žáky zúčastnili a obrázky se nedostaly do předešlé zveřejněné zprávy.
V červnu si žáci 8. ročníků vyzkoušeli práci s kalotovými modely, pomocí nichž sestavovali modely anorganických sloučenin.
V průběhu dubna a května, v předmětu přírodopis žáci 8. ročníku vytvářeli modely soustav lidského těla (kosterní, svalová, trávící, cévní, vylučovací…)
V červnu jsme v rámci ekologických praktik navštívili se žáky a žákyněmi 6. tříd Botanickou zahradu v Tróji a ve venkovních expozicích žáci plnili úkoly v ekosystémech: listnatý les, poušť, rašeliniště a jezírko. Zde měli zjistit významné znaky jednotlivých ekosystémů a najít organizmy pro ně typické, šlo o závěrečné opakování probraných témat. Měli jsme příjemné počasí a akce se vydařila.
Velký projekt o ODPADECH, který jsme zrealizovali v listopadu 2021, byl zdárně ukončen. Žáci zareagovali na výzvu členů BETTY a někteří ještě tento školní rok vyrobili odpadkové koše na recyklaci PAPÍRU A PLASTŮ do jednotlivých učeben, vyrobené koše žáci do vybraných učeben umístili. Za tuto aktivitu velká pochvala!
V předmětu pěstitelství jsme se také věnovali druhům zeleniny – poznávání a zařazování druhů zeleniny do skupin.
Žáci devátých ročníků sestavovali modely uhlovodíků.
Při „Pikantním dni“ (26.5. 2022) jsme s některými žáky navštívili MUZEUM DINOSAURŮ.
Se žákyněmi 6. ročníku jsme stihly připravit výstavu výrobků našich žáků z doby distanční výuky, žáci si mohli najít své práce a odnést domů.Výstava se konala od 6.6. do 10.6. 2022 na školní zahradě ve venkovní učebně a v galerii v suterénu školy.
foto a text – Ing. Jaroslava Stehnová