1. pololetí ve zpětném zrcátku
Zajímá vás, co jsme se žáky dělali v předmětech pracovní činnosti, ekologická praktika, chemie, přírodopis? Výběr nejzajímavějších a retrospektivně seřazených aktivit najdete v tomto příspěvku.
Lednové aktivity
V lednu 2024, v předmětu pracovní činnosti – pěstitelství, chlapci 6. ročníku poznávali a opakovali si různé druhy zeleniny, také je zařazovali do skupin. Dozvěděli se, jakými způsoby se různé druhy zeleniny upravují ke konzumaci a proč je zelenina významnou součástí stravy.
V 8. ročníku si žáci při laboratorních pracích z chemie procvičili metodu zjišťování hustoty různých kovů, získané výsledky porovnávali s tabulkovými hodnotami, ale i mezi kovy navzájem. Vyhodnocovali přesnost měření.
V průběhu ledna si žáci 6.A zkusili vytvořit mikroskopický preparát a pak pozorovali buňky slupky cibule. V předmětu ekologických praktik žáci z plastelíny vytvořili modely plodnic hub jedlých, nejedlých a jedovatých – výstava těchto modelů probíhá do konce ledna. Někteří ze žáků dodělávali herbáře jehličnanů. Na školní zahradu jsme pro opeřence nainstalovali několik krmítek a naplnili je semínkovou směskou.
Předvánoční prosinec a výroba betlémů
V prosinci, před vánočními svátky, si v ekologických praktikách žáci 6. ročníku pod mikroskopem prohlíželi, pozorovali a porovnávali jehlice některých druhů jehličnatých dřevin – borovice, smrk, jedle, zerav, jalovec.
V předmětu pracovní činnosti chlapci ze 6. ročníku při laboratorních pracích zjišťovali chemickou reakci vzorků půd, prováděli smyslové hodnocení obsah humusu a uhličitanu vápenatého a podle výsledků určovali, o jaké druhy a typy půd se jedná.
V tomto školním roce jsme se rozhodli zrealizovat myšlenku výroby modelů betlémů.
Pedagogům a žákům byl tento návrh nabídnut koncem listopadu. Jedinou podmínkou bylo k výrobě použít jakýkoliv bezpečný materiál a vytvořit ORIGINÁLNÍ model betlému.
V rámci různých vyučovacích předmětů – výtvarná výchova, pracovní činnosti se do této aktivity zapojili někteří učitelé a žáci. Jaké modely bylo možné si prohlédnout?
Jednalo se o práce žáků z 1. stupně – betlémy z papíru, rovněž práce žáků ze 2. stupně – modely betlémů ze dřeva. Největším modelem ztvárnění „Svaté rodiny“ byl betlém z kartonů, dřeva, keramiky a tkanin – tento betlém jsme umístili v přístřešku na kola a koloběžky u školní jídelny. Na našem největším modelu betlému pracovali žákyně a žáci 8. ročníku.
Výsledkem bylo několik skutečně zajímavých, kreativních a pěkných modelů.
Výstava modelů betlémů probíhala od 13.12. 2023 do 6.1. 2024 ve vestibulu školy a v prostoru vedle jídelny (přístřešek na kola).
Badatelský prosinec a ruční práce
V prosinci v předmětu ekologických praktik jsme navštívili ekosystém LES (Čimický háj), kde si žáci vyzkoušeli různé badatelské aktivity: žáci pozorovali a zjišťovali různé organizmy, které se nacházejí v jednotlivých lesních patrech. Další úkol, který žáci řešili, bylo zjišťování stáří stromů metodou objímání stromů. Žáci pozorovali a porovnávali borky různých druhů stromů jehličnatých a listnatých. Badatelskou metodu využili skupiny žáků pro řešení dalšího úkolu, a to zjišťování výšky stromů.
V průběhu prosince se žákyně 8. ročníku naučily základní vyšívací techniky-přední a zadní steh, účkový a křížkový steh, ažurka, také si osvojily základy práce s pedigem a upletly si vánoční kytičku z pedigu.
Dušičkový listopad a les do kapsy
Na přelomu listopadu a prosince se v pracovních činnostech žákyně 8. ročníku učily vytvářet a vyrábět podzimní a dušičkovou vazbu z přírodnin. V říjnu, v rámci přípravy na povolání, žákyně navštívily formou exkurze – střední zahradnickou školu Jarov – Praha 9. Zde nás zástupce školy provedl nejen školní botanickou zahradou a zajímavými skleníky, s odborným výkladem si žákyně prohlédly výukové učebny, shlédly i část praktické výuky. Žákyně se dozvěděly, které obory škola nabízí a jaké jsou požadavky na zájemce o studium.
Během listopadu jsme dokončovali náš zatím největší školní projekt „ŠKOLNÍ LES DO KAPSY“, doplňovali jsme mezi zasazené stromky štěpku. Na školní zahradě nám zbylo několik klád od různých dárců, tyto klády jsme použili na ohraničení cestiček a ploch s vysázenými stromky.
Žáci 9. ročníků si zkusili jednoduchý pokus „Koroze železa za různých podmínek“, žáci pracovali se železnou drátěnkou ve vodě, octu a slaném roztoku, po několika dnech výsledky koroze vyhodnocovali a porovnávali.
Poznávací říjen a ruční práce
Během října si žáci 8. B při laboratorních pracích vyzkoušeli, jak se provádí zjišťování hustoty kapalin, provedli smyslové pozorování vlastností různých látek. V pracovních činnostech si žákyně 8. ročníku vyzkoušely žehlení plášťů a základní šití, vytvořily levandulové polštářky.
V předmětu přírodopis žáci 6. A,C zjišťovali a badatelsky zpracovávali téma „Fotosyntéza“.
J. Stehnová