Pěstitelství
- Zjišťování klíčivosti čočky
- Přesazování pokojových rostlin
- Pozorování kroužkovců
- Pozorování semen různých druhů zeleniny, bylin a květin
- Co jsme zažili v prvním pololetí
Co děláme v pracovních činnostech – pěstitelství
Zjišťování klíčivosti semen čočky
Do dřevěných ohrádek na několik vrstev filtračního papíru naskládáme do řad 20 ks nepoškozených semen čočky, zavlažíme a pozorujeme, zda se vytvoří klíčky.
Po 14 dnech výsledky pozorování vypočítáme a pokus vyhodnotíme. Podmínky pro zdárné klíčení semen jsou: dostatečné teplo, vlhko, kvalita osiva, u některých semen i světlo. Protože jsme úplně nedodržely podmínky klíčivosti, především dostatečnou vlhkost, tak nám ve vzorcích vyklíčilo málo semínek. Tím jsme si dokázali, že na podmínkách klíčivosti semen velmi záleží.
Výroba vajíčkových pařenišť a výsev semen různých druhů rostlin
Každý školní rok v předjaří žáci v hodinách pracovních činností – pěstitelství vyrábějí z vajíčkových krabiček jednoduchá pařeniště na předpěstování různých druhů zelenin, bylin i květin.
Abychom si takové jednoduché pařeniště mohli vyrobit, musíme nejdříve seříznout papírovou vajíčkovou krabičku, aby se nám vešla do plastového vajíčkového obalu. Semínka pro vzejití potřebují teplo a vlhko.
Do připravené papírové krabičky přidáme vhodnou zeminu (pro výsev a množení). Do každé misky vysejeme semínka dle vlastního výběru a přesypeme znovu zeminou. U rostlin, které mají velká semínka, jako např. okurka salátová, dáváme max. 2 semínka do misky. U rostlin s malými semínky dáme do misky 5 semínek. Důvodem je malá velikost misek – semínka a rostliny z nich vzešlé potřebují nejen prostor, ale i dostatek živin.
Žáci vysévají i druhy plodin, které se předpěstovávat nemusí. Důvodem je poznávání rostlin, jejichž části nebo plody často konzumujeme.
Co dívky zasely si zaznamenávají do mapky v sešitě, aby za 2-3 týdny poznaly jaké rostlinky nám vyrostly.
A po 3 týdnech …
Co jsme zažili v prvním pololetí
V říjnu, 20.10.2019, v předmětu pracovní činnosti – pěstitelství žáci 6. ročníku zpracovávali projekt na téma: „Typy a druhy půd a zemin“.
Hlavním úkolem tohoto projektu bylo zjistit, z jakých složek se skládá půda a čím se liší jednotlivé druhy a typy půd. Dalším úkolem bylo zjistit, jaké druhy a typy půd a zemin máme na školní zahradě, odkud si žáci vzorky připravili.
Výsledky pozorování a zjištění žáci zpracovali následovně:
(foto a text ing. J. Stehnová)
Dne 3.11.2019 v pracovních činnostech – pěstitelství žáci 6. ročníků prováděli podzimní přípravu půdy ve vyvýšených záhoncích, podzimní úklid dalších pěstebních a zahradních ploch na školní zahradě, tzn. hrabání listí, sklizeň bylin, ošetření květin atd.
(foto a text ing. J. Stehnová)
Dne 19.11.2019 jsme navštívili se zájemci z řad žáků 6. ročníku středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr a zúčastnili jsme se zde výukového programu „Cesta ke chlebu“. Jako každý rok je o tento program mezi žáky zájem.
Děti se ve výukovém programu seznámí nejen s mnoha pojmy, ale především s činnostmi, které jsou spojeny s výrobou chleba tradičními výrobními postupy a sami si vše na vlastní kůži prožijí. Formou výukových her si vymlátí cepem obilí, získají zrno, které namelou, zpracují pomocí kvásku, celozrnné namleté mouky, vody a soli chlebové těsto a vytvaruje malé bochánky. Přestávka na svačinu je nejen pro čas kynutí těsta, ale pro doplnění energie žákům formou svačiny nebo nakoupení zajímavých biopotravin a výrobků v tamním bio-obchůdku. Po 20 minutách kynutí už je třeba chlebíky potřít vodou a posypat kmínem nebo mákem, pak už jen udělat křížek na chlebík a čekat až se upeče v peci. Mezitím si připomeneme, co je důležité pro ochranu zemědělské půdy a krajiny, aby byla stále dostatečně úrodná, ale především zdravá.
I letos se chlebíky povedly úžasně!
(foto a text ing. J. Stehnová)
Žáci 6. ročníků v rámci předmětu pracovní činnosti – pěstitelství (dne 22.11.2019) zjišťovali chemickou reakci vzorků půd, které odebrali z různých míst na školní zahradě. Do odebraného vzorku přidali žáci vodu, zamíchali a potom sestavili aparaturu pro filtraci. Podle návodu provedli filtraci vzorku a pomocí UIP papírku (univerzální indikátorový papírek) a jeho změně barvy zjistili, jestli jejich vzorek půdy má reakci kyselou, neutrální nebo zásaditou. Veškeré postupy, měření a výsledky pozorování zapsali do pracovního listu.
(foto a text ing. J. Stehnová)
V lednu 9.1.2020, v pracovních činnostech – pěstitelství žáci 6. ročníku zjišťovali kvalitu osiva čočky v pokusu „Zjišťování klíčivosti semen čočky“. Žáci si ujasnili pojmy: osivo, klíčivost. Dozvěděli se, jaký má důvod a význam zjišťování klíčivosti semen osiva. Objasnili si, jaké podmínky jsou nutné k tomu, aby semena roslin vyklíčila.
K pokusu použili: dřevěné ohrádky, vatu, 20 semen čočky a vodu na zalití. O 14 dní později vyhodnocovali, kolik semen čočky vyklíčilo a zjistili jednoduchým výpočtem kvalitu osiva.
(foto a text ing. J. Stehnová)