Ekologická praktika
Jak jsme vyráběli sushi
V ekologických praktikách pro 6. ročník k tématu o vodních ekosystémech – jsme se rozhodly (paní učitelka Stehnová a Fialová) nabídnout dětem zajímavou aktivitu. Šlo o výrobu sushi. Žáci 6.C projevili o tuto akci zájem. Po zakoupení potřebných ingrediencí mohl nastat
„DEN SUSHI“
Žáci byli rozděleni do 6 skupinek. V kuchyňce paní učitelka Stehnová připravila potřebnou sushi rýži, pro jednotlivé skupinky namíchala směsi ze sojové omáčky a octa sushi.
Každá ze skupinek také dostala k dispozici bambusovou podložku a rovněž jednu z nezbytných surovin – řasu NORI, do které děti všechny připravené a zpracované ingredience nakonec zabalí. Děti se rozhodly naplnit si sushi ruličky zeleninou.
Obrázky nafotila paní učitelka Fialová.
Do sushi žáci přidali proužky papriky nebo salátové okurky.
Potom se na půlku rozkrojila řasa NORI a začala se plnit rýží a proužky
připravené zeleniny.
Další fáze bylo zabalení řasy s rýží a zeleninou do té správné ruličky.
Poslední prací bylo nakrájet vytvořenou ruličku na asi 2cm široké kousky.
A nyní už jen DOBROU CHUŤ!
I když téměř všichni vyráběli sushi poprvé, vše se podařilo a všem také chutnalo.
Co jsme zažili v prvním pololetí
V předmětu ekologická praktika v projektu BOV = badatelsky orientovaná výuka žáci 6. ročníku badatelsky zpracovávali téma „vše o trávníku“. Základním úkolem pro žáky je společně se zamyslet nad otázkami k danému tématu, na které mohou najít odpovědi při následném bádání a zkoumání. Z otázek vybrat jednu tzv. VÝZKUMNOU OTÁZKU. Potom provést výzkum (např. pozorování a zkoumání v terénu, v přírodě; pozorování lupou, mikroskopem, fyzikální metody v laboratoři, učebně apod.). Veškeré postupy, meření, výpočty, výsledky zapsat do pracovního listu a na závěr odpovědět na výzkumnou otázku jasně a srozumitelně. (15.11.2019)BOV je projekt, do kterého naše škola vstoupila tímto školním rokem a je součástí mezinárodního projektu GLOBE a EVVO na naší škole.
(foto a text ing. J. Stehnová)
Dne 19.1.2019 v rámci předmětu ekologická praktika se žáci 6. ročníku zabývali BOV na téma:
„Suchozemský ekosysém LES“
Výzkumnou otázkou, kterou si žáci v tomto projektu vybrali k řešení bylo „Z jakých složek se skládá hrabanka a listovka a čím se od sebe liší?“
Žáci si na školním pozemku našli vhodná stanoviště, na kterých měli možnost najít
a odebrat vzorky hrabanky a listovky. V učebně je dále zkoumali různými metodami : pozorování složek lupou, mikroskopem, fyzikální metody – vytvoření směsi a její přefiltrování a následně zjištění chemické reakce filtrátu z hrabanky a listovky.
Do připravených pracovních listů si žáci zapisovali všechny zjištěné údaje počínaje otázkami, přes výzkumnou otázku, odběr vzorků venku, pozorování, zkoumání lupou
i mikroskopem jednotlivých složek a jejich nákres. Dále pokračovali přípravou směsi pro fyzikální metody zjišťování chemické reakce vzorků.V závěru BOV ve společné diskusi žáci zkompletovali odpověď na výzkumnou otázku.