Chemie
Ohlédnutí za 1. pololetím 2022/2023
V 1. pololetí v předmětu přírodopis žáci 6.B zažili řadu badatelských aktivit a zkusili si práci s mikroskopem, připravili si mikroskopický preparát (pokožku cibule, česneku, rajčete), rovněž v týmech bádali, jak přijímá živiny rostlina.
V listopadu v předmětu pracovní činnosti – pěstitelství, žáci 6. ročníku, v pokusu zjišťovali, jakou klíčivost mají vzorky semen čočky. Rovněž pozorovali, poznávali a zjišťovali, z jakých složek se skládají vzorky půdy.
V předmětu chemie si žáci vyzkoušeli několik laboratorních a badatelských prací na různá témata: např. smyslové pozorování vlastností látek; pozorování, poznávání a určování látek podle jejich vlastností vhodnými metodami; nasycenost roztoků, apod.
V měsíci listopadu byli žáci 6. ročníku (v předmětu ekologická praktika) vyzváni k výrobě krmítek pro ptáky, využít měli přírodní materiály.
V předvánočním čase byla žákům 9. ročníku nabídnuta aktivita: výroba vánočního vaječného bezalkoholového likéru.
I členové kroužku BETTY se zapojili do výroby různých vánočních dekorací.
Poslední výuka chemie v 8. ročníku v roce 2022 byla věnována pokusům.
Návštěva MSŠCH
Žáci 8.B, v rámci předmětu chemie, mohli na vlastní kůži prožít a vyzkoušet si práci chemiků – laborantů při návštěvě chemických laboratoří na Masarykově střední škole chemické tzv. Křemencárně“.
Ve čtyřčlenných skupinkách, s pomocí středoškolských studentů a pod odborným dohledem pedagogů, si žáci mohli v laboratoři zopakovat a prohloubit poznatky již získané ve výuce chemie. Tématem těchto prací a experimentů byly „Směsi“. Nejen, že si žáci vyzkoušeli přípravu směsí emulze, suspenze, pěna, roztok, ale také pod vedením středoškolských studentů dokázali připravené směsi rozdělit vhodnými separačními metodami. A o jaké dělící metody se jednalo?
První metodou, kterou žáci použili bylo třídění pomocí magnetu. Směs, kterou si připavili k rozdělení obsahovala železné piliny, oxid hlinitý a chlorid sodný. V první fázi tedy oddělili železné piliny od zbytku směsi. Dále přidali destilovanou vodu, ve které se oxid hlinitý nerozpustí, ale chlorid sodný (sůl kamenná) ano. Takto vzniklou směs oddělili filtrací. Nakonec slaný roztok zahřáli a NaCl nechali vykrystalizovat. V dalším z 5 pokusů si žáci vyzkoušeli a zopakovali výpočet hustoty vytvořeného solného roztoku a porovnávali vypočtené hodnoty s hodnotami v chemických tabulkách.
Po 30 minutové přestávce se žáci pod vedením studentů pustili do sestavování destilační aparatury, protože na ně čekala nejzajímavější dělící metoda – destilace. Směs, se kterou žáci pracovali byl slabý roztok manganistanu draselného (známe také pod názvem hypermangan). Všem se podařilo oddělit KMnO4 od H2O.
Posledním zajímavým experimentem byla práce se skleněnými tyčinkami – nejdříve se tyčinka nařízne, poté se zlomí a nakonec se nad plamenem kahanu zataví.
Jak jsme prožili celé dopoledne při experimentech ukazuje následující fotografie.
Co jsme zažili v prvním pololetí 2019/2020
V říjnu 9.10. 2019 si žáci osmých ročníků v předmětu chemie poprvé vyzkoušeli laboratorní práce, při nichž určovali látky podle jejich typických vlastností. Žáci pracovali ve skupinách. Ke kontrole závěrů svých pozorování měli žáci k dispozici vzory již určených látek.
Výsledky senzorického hodnocení zapisovali do laboratorních protokolů „Senzorické hodnocení vybraných látek“.
(foto a text ing. J. Stehnová)
Dne 10.10.2019 (20.10.2019) v předmětu chemie žáci 8. ročníku při laboratorních pracech na téma HUSTOTA prováděli dva různé pokusy:
- „Zjišťování hustoty pevných látek nerozpustných ve vodě „
- „Hustota vodných roztoků a jejich určení“
Žáci pracovali ve skupinách a pracovní postup, výsledky měření i výpočty zapisovali každý do svého laboratorních protokolu. Ke kontrole výsledků měření měli žáci k dispozici vzorky již určených vod: destilovaná voda, solný roztok, Vincentka.
„Zjišťování hustoty pevných látek nerozpustných ve vodě“
„Hustota vodných roztoků a jejich určení“
(foto a text ing. J. Stehnová)