Fyzikální projekty
Na naší škole má projektová výuka mnohaletou tradici. V předmětu fyzika byla využívána již na počátku jejího boomu. (historie projektové výuky – odkaz: zdenka-projekty.bdnet.cz)
Naši bývalí žáci si mohou zavzpomínat na svoje práce z výuky paní učitelky Kamarádové (roz. Pinkavové) na stránkách zdenka-projekty.bdnet.cz
Později se všeobecně s projekty „roztrhl pytel“ a slovem projekt se v současnosti pomalu označuje i to, že si dojdete koupit rohlík k snídani, že ve škole přečtete referát, dokonce jedna firma v elektronické stavebnici místo slova obvod užívá slova projekt.
Školním projektem by měl být označována práce žáků, při které něco delší dobu pozorují, zkoumají, zpracovávají informace nebo něco vyrábějí k danému tématu. Následně zpracují k pozorování či výrobku dokumentaci a nejdůležitější částí projektu je prezentace výsledků své práce na veřejnosti (např. před spolužáky). clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVFA/211/CELOSKOLNI-PROJEKT—SVETLO.html
Náročnost projektů se odvíjí od věku a zkušeností dětí. Témata prací se nejčastěji odvíjí od témat probíraného učiva. Naši žáci 6. ročníků obvykle formou projektů zpracovávají téma čas či jiné fyzikální veličiny a jejich měřící přístroje.
V 7. a 8. ročnících se nejčastěji zabývají využitím sil a přeměn energií – jednoduché stroje či hudební nástroje.
V 9. ročnících bývají nejatraktivnější témata – zdroje elektrické energie či vesmír – viz. článek Mezinárodní konference o elektrárnách.
Projektová výuka fyziky
Projekty žáků realizované v hodinách fyziky v měsíci řijen 2014.
V rámci výuky fyziky pracovali žáci během měsíce října na projektech:
- A – Měření času
- A, B – Hejblátko aneb jednoduché stroje
Úkolem projektů bylo vyrobit funkční výrobek, zpracovat k němu dokumentaci a prezentovat svou práci před spolužáky.
Velmi úspěšným reprezentantem naší školy v celorepublikové fyzikální soutěži Vím proč je Daniel Ryjant (žák 9. B). Úkolem účastníků soutěže je vytvořit video, kde předvedou a objasní zvolené fyzikální děje. Na internetu můžete vidět Danielova videa s objasněním funkce a účinků magnetické kreslící tabulky, karteziánku, mikrovlnných vln. Za svou vědeckou práci byl oceněn i pořadateli soutěže a měl možnost navštívit centrálu Skupiny ČEZ.
Jsme rádi, že na naší škole studují žáci, kteří se aktivně věnují ve svém volném čase poměrně náročným oblastem lidského poznání a přejeme Danielovi mnoho dalších úspěchů.
PROJEKTY 2017
V druhém pololetí školního roku 2016/17 se žáci zúčastnili dobrovolných projektů Odvážné vajíčko, kde bylo úkolem pustit syrové vejce z výšky cca 3m, aniž by se rozbilo.
Dalším projektem, kde se prokázala nápaditost a hlavně technická zručnost dětí měl téma Mechanické vozítko či Hydraulické zařízení. Žáci sestrojili důmyslné mašinky, dokonce i hydraulickou ruku, kterou obdivovali i další pedagogové na víkendovém semináři učitelů fyziky.
6. třídy měly jako povinný projekt za úkol vyrobit Výroba hodin. Vyrobily a předvedli činnost různých typů hodin. Oceňuji, že po letech se letošní žáci při výrobě slunečních hodin nezaměřili jen na vzhled, ale do jednoho si dali práci s tím, jak je nastavit, aby správně fungovaly. Také svíčkové hodiny neměly čas vyznačený pouze fixou, ale objevily se i takové, které v sobě měly vtisknuté broky. I přesýpací (či přelévací) hodiny měly nápaditá řešení a velmi vkusné zpracování – téměř profesionální. Letošní žáci zaslouží většinově pochvalu za zodpovědný přístup k splnění projektu a kvalitně odvedené práci.
Povinný projekt 8. ročníků Hudební nástroje a fyzika mohli žáci řešit i během pracovních činností – výrobou hudebního nástroje. Mnohé výrobky ať již ze školní dílny či z domácí práce měly nápad, vtip i pěkný vzhled. V loňském roce řada žáků osmých ročníků odhodila ostych a před spolužáky předvedla hru na hudební nástroje, které se věnují profesionálně. I letos se našli tací, kteří se nebáli zahrát na klavír a vysvětlit jeho funkci či upozornit na zajímavosti s ním související. Oceňuji také přístup děvčat a chlapců, kteří přijali mou výzvu, nechť k projektu přistoupí s trochou recese a složili písničku s fyzikální tématikou, kterou před třídou zazpívali či zarepovali.
PROJEKTY 2018
Ve školním roce 2017/18 žáci 7. ročníků pracovali na projektech:
1) Tření užitečné a škodlivé
Jejich úkolem bylo zhotovit jednoduchou pomůcku dokazující výhody nebo nevýhody tření a prezentovat svoji práci spolužákům.
2) Spojené nádoby
Tento projekt byl náročnější, měl nejen prakticko část, ale i teoretickou. Praktickým úkolem bylo vyrobit funkční výrobek využívající vlastností spojených nádob (Heronovu aj. fontánu, hydraulický zvedák či lis, pítko, model sifonu umyvadel, odtoku toalet apod.)
Teoretická část spočíval ve vyrobení protokolu obsahujícího postup výroby, schéma či obrázek výrobku s popisem, vysvětlení funkce výrobku, historii a praktické využití vybraného výrobku.
Zdeňka Kamarádová